Mesleki eğitimde özellikle öğrencilerin yaşamış oldukları sıkıntıların giderilmesini tartışan idareciler ve öğretmenler, öğrencilerin sigortalı olması gerektiğini savundular.
Teknik eğitimin sorunlarının ele alındığı toplantının açılış konuşmasını yapan EML Müdürü Sait Yetkiner, atölyelerde yapılan çalışmalar esnasında yaşanan iş kazalarından dolayı görevli öğretmenlerin tazminat ödemekle karşı karşıya kaldığını kaydetti. Teknik eğitim veren okulların böyle bir riski bulunduğunu dile getiren Yetkiner, öğrencilerin 10. sınıftan itibaren iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigortalarının yapılması gerektiğini de vurguladı. Sait Yetkiner, “İlçemizde, istihdam ve işsizlik sorunu göz önüne alınmaksızın okullar açılmakta ve programlar uygulanmaktadır. Okulumuz bünyesinde ilçede yaşanan işsizliği asgariye indirecek bölümler açılması gerekirken, yanına çok programlı bir lise yapılıyor. Hangi iş koluna ihtiyaç var, istihdam durumu nedir? Tespiti yapılarak alanların açılmasını sağlamak yerine iş olsun diye alan açılmaması lazım. İlçede eğer yapı alanında bir ihtiyaç varsa yapı bölümü açılsın, hayvancılıkla ilgili bir sıkıntı var ise gıda teknoloji bölümü açılsın” dedi. Eğitim verirken finansman sıkıntısı da çektiklerini ifade eden Okul Müdürü Yetkiner, “Atölyelerimizde, öğrencilerin eğitim ve öğretiminde kullanacağı malzemelerin teminin de bile zorluk çekiyoruz. Merkezi yönetim bütçesinde mesleki ve teknik okullarına ayrılan paylar artırılmalıdır. İlçemizdeki meslek odalarının gelirlerinde okulumuza gelir sağlanmalıdır. İl Özel İdaresi nden meslek fonu açmalıdır. Araç ve gereç konusunda çok zayıfız” şeklinde konuştu. Öte yandan uzmanlar ise mesleği eğitimde yaşanan sıkıntıları şöyle sıraladılar;
İLKÖĞRETİMDE GENEL VE MESLEKİ TEKNİK EĞİTİM
Öğretim kademelerinin her birinden geçişte, iş ve mesleklere yönelik okul seçimi yapmak zorunluluğu ortaya çıkar. Bu seçim, öğrencinin ve yakın çevresinin hem çocuk ve gencin özellikleri hakkında, hem de iş ve meslekler hakkında bilgi ve görgülerinin geliştirilmesini zorunlu kılıyor. Bunun yoğun bir şekilde yaşandığı dönem, ilköğretim okullarının bitirildiği dönemdir. Bu açıdan, ilköğretim döneminde, genel ve mesleki teknik eğitime hazırlık olarak iki çalışma yapılabilir. Bir, öğrencilerin ilgi, yetenek ve kabiliyetleri, bunlar içerisinde de başat/baskın olanları tespit edilmeli. İlköğretimin ikinci yarısı, öğrencilerin çocukluktan çıkıp, ergenlik devresine girdikleri dönemdir. Bu dönemde öğrencilerin, önceden var olanlarının yanında, yeni yeni ortaya çıkmağa başlayan ilgi, yetenek ve kabiliyetleri vardır. Bu ilgi, yetenek ve kabiliyetlerin, bunlardan da başat/baskın olanlarının belirlenmesi son derece önemlidir. Bu görev, okullardaki rehberlik servisleri ve öğretmenlerindir.
İŞTE ORTAÖĞRETİMDE YAŞANAN TEMEL SORUNLAR
Ortaöğretimde mesleki teknik eğitimin amacı, öğrencilerini, ilgi, yetenek ve kabiliyetlerine göre hayata hazırlanmış, kendisinin ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmuş, yapıcı, üretici ve verimli kişiler olarak yetiştirmektir. Bu amacın gerçekleşme derecesi, sorunların gerçekçi olarak saptanıp, çözümlerinin çağa uygun yöntem ve yaklaşımlarla üretilme derecesine bağlıdır. Mesleki teknik eğitimin önünde duran ve onun gelişmesini engelleyen sorunlar çözülmeden mesleki teknik eğitim gelişemez. Mesleki teknik eğitimde karşılaşılan sorunları şöyle sıralayabiliriz:
Genel ve mesleki teknik eğitime karşı toplumumuzun değer yargıları karışıktır, netleşmemiştir. Çünkü bu alan ve bu alanda düzenlenmiş olan eğitim sistemi karışıktır.
Mesleki teknik eğitimde, ciddi anlamda planlama sorunu vardır. Bugüne kadar, mesleki teknik eğitimin planlanmasına esas teşkil edecek insan gücü ihtiyaçları ile ilgili veriler elde edilemedi.
Okullardaki bina ve tesisler yetersiz.
Bu okulların eğitim programları çağımıza uygun değil.
Okullarımızda finansman sorunu yaşanıyor.
Sanayi ve hizmet sektörleriyle gerekli işbirliği kurulamadı.
Nicelik ve nitelik yönünden öğretmen yetersizliği var.
Ders araç-gereçleri yetersiz.
Bu okullardan mezun olanlar istihdam sorunu yaşıyor.
Teknik ve mesleki eğitim veren liselerden mezun olanlar yükseköğretime geçiş sorunu yaşıyorlar.
Muş Ovası Gazetesi