DAKA ve İGEME, İran Irak Pazar Potansiyeli konulu ortak toplantısını, Valilik toplantı salonunda gerçekleştirdi. Toplantıya, Vali Erdoğan Bektaş, DAKA Genel Sekreteri Dr. Emin Yaşar Demirci, Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Şihmus Sinecem, ihracatçılar ve iş adamları katıldı. DAKA Genel Sekreteri Dr. Emin Yaşar Demirci, girişimcilere daha fazla ihracat yapmaları için çağrıda bulundu. Demirci, İran’ın büyük bir Pazar olduğunu, bu ülkelerin potansiyeli düşünüldüğünde, 10 milyar dolarlık ticaret hacminin oldukça yetersiz kaldığını belirtti. Demirci, TRB2 bölgesinin konumunu değerlendirerek, bu imkanlardan yararlanmak için girişimcilere büyük görevler düştüğünü ifade etti. İGEME İran Masası Uzmanı Yusuf Türkoğlu ise, İran’ın büyük bir Pazar potansiyeline sahip olduğuna dikkat çekerek, İran pazarına girerken dikkat edilmesi gereken konular, hedef sektörler, bu pazara girmek isteyen girişimcilere, İGEME’nin sunduğu hizmet ve avantajlar hakkında detaylı bilgiler sundu. Türkoğlu, İGEME’nin girişimcilere her türlü teknik destek sağladığını ifade ederek, İran’da Türk imajının yüksek seviyede olduğunu ve bu avantajdan girişimcilerin yararlanması gerektiğine dikkat çekti.
KATILIMCILAR BİLGİLENDİRİLDİ
Katılımcılara, ihracat yönünde bilgiler verildi. İhracatın zor olmadığını, dünyanın dört bir tarafında girişimcilerin ihracat yaptığını, eğer zor bir iş olsaydı, binlerce girişimcinin nasıl ihracat yapabilecekleri ifade edilerek: “İhracat yeni pazarlara, yenidünyalara açılım yapmanızı sağlarken, size büyüme, karlılık ve yeni müşteriler kazandıracaktır. Buna inanmalı ve başarmak için kendinizi ve firmanızı düşünsel, kurumsal, finansal ve operasyonel olarak hazırlamalısınız. İGEME nin sunmakta olduğu hizmet ve araçlar, bu süreçte başarılı olmanız ve uluslararası pazarlama bilgi ve kapasitenizin geliştirilmesinde size yardımcı olacaktır. İhracat yapmak, dış pazarlara açılmak, ürününüzü ve firmanızı yabancı ülkelerde tanıtmak istiyorsunuz ama bazı çekinceleriniz ve kuşkularınız var. Çünkü daha önce hiç yapmadığınız bir işe girişeceksiniz. İç pazarda başarılı bir yönetici olmanıza rağmen, yurtdışı pazarlardaki bilinmezler ve farklı riskler konusunda endişeleriniz olabilir. İhracat zordur! diye düşünmeyin. O kadar zor olsa farklı sektörlerde, farklı büyüklüklerde binlerce girişimci dünyanın dört bir yanına ihracat yapabilir miydi? Peki o zaman, ihracat kolay mıdır? Evet. İhracatın temel ilkeleri basittir; kolayca öğrenip uygulayabilirsiniz. İhracata başlamayı düşünüyorsanız cevaplamanız gereken pek çok soru vardır. Acaba hangi ülkelere ihracat yapmalısınız? O ülkelerdeki potansiyel müşterileri nereden bulabilirsiniz? Ürününüz ihracata hazır ve uygun mu? Gerek uluslararası gerekse ulusal olarak yerine getirmeniz gereken yasal yükümlülükler, alınması gereken belgeler, başvurulacak merciler nelerdir? Bu sorulara yanıt verdiğiniz anda bu sefer başka sorular ortaya çıkacaktır. Örneğin bir hedef pazar bulmuş olabilirsiniz ama o pazarda ürününüzü nasıl tanıtacaksınız? Bütün bu soruların sizi korkutmasına izin vermeyin. İhracat yapmak için üzerinden geçmeniz gereken önemli konuları, başvurabileceğiniz ve detaylı bilgi alabileceğiniz kurum ve kaynakları bu bölümde bulabilirsiniz” denildi.
PAZAR SEÇERKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR ANLATILDI
Katılımcılara, Pazar seçerken dikkat etmeleri gereken hususlar, detaylı bir şekilde anlatılarak: “Rekabet: Bu çok büyük pazarda başarılı olmak ve uluslararası pazarlara açılmak istiyorsanız, yoğun bir rekabet ortamı olduğunu da hesaba katmanız gerekir. Güçlü rakiplerin çok olduğu pazarlarda müşteri bulmak ve başarılı olmak, daha az rakibin bulunduğu pazarlara göre çok daha zordur. Pazar Büyüklüğü: Belirleyeceğiniz hedef pazarların büyüklüğü ve pazarda bulunan potansiyel müşterilerinizin sayısı, müşteri bulmak ve ihracatta başarılı olmak için harcayacağınız kaynaklarla orantılı olmalıdır. Başka bir deyişle, “Attığınız taşın ürküttüğünüz kurbağaya değmesi” gerekir.
Farklılıklar: Kendi ülkenizde satış yapmakla, ihracat yapmak arasındaki en önemli fark; müşterilerin ve ülkelerin kültürel, ekonomik, bürokratik farklılıklarıdır. Bu farklılıkların bilinmesi ve ona göre ihracat sürecinin yönetilmesi gerekir. İlk kez ihracat yapacaksanız en akıllıca olanı ülkenize özellikler ya da coğrafya açısından yakın bir pazar seçmektir. Pazarlar uzaklaştıkça farklılıklar da artabilir. Bu farklılıklar yüzünden iletişim şekliniz, ürün ve hizmetlerinizde değişiklikler yapmanız gerekebilir ve bu da maliyetlerinizi artırabilir.
Müşteri istek ve ihtiyaçları: Yeni müşteriler bulabilmek ve sizden alım yapmalarını sağlamak için bu müşterilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılayacak ürün ve hizmetler sunmanız gerekir. Bu nedenle, öncelikle hedef pazardaki müşterilerin istek ve ihtiyaçlarının neler olduğunu detaylı olarak tanımlayabilmelisiniz. Pazar bilgileri: Yukarıda belirtilen rekabet, pazar büyüklüğü, farklılıklar, müşteri istek ve ihtiyaçlarını değerlendirebilmek için hedef pazarlar hakkında detaylı bilgi toplamanız size yardımcı olacaktır. Bu bilgiler size daha sonra ürününüzün dağıtım, tutundurma, fiyatlandırma ve diğer pazarlama politikalarını akılcı ve esnek bir biçimde oluşturma olanağını da sağlayacaktır” denildi. İhracatın sağladığı yararlar ise: “Küresel düşünmek, tüm dünyayı bir pazar olarak görmektir. Pek çok ülkeye satış yapabileceğinizi düşünmek yeni bir vizyona sahip olmak demektir. Dünyadaki pek çok işadamı gibi, siz de küresel düşünün ve vizyonunuzu ihracatla geliştirin. İhracatla firmanızı geliştirin, büyütün, dünya firması olun. Hem kendi iç pazarınızı korumak, hem de diğer ülke pazarlarına açılmak rekabetçiliğin ön koşuludur. İhracat ile İşinizi büyütmenin en iyi yoludur. Firmanıza düzenli para akışı, yeterli işletme sermayesi sağlar. Dünya nüfusunu düşünürseniz çok sayıda müşteriye ulaşırsınız. Satışlarınız artar. Karlılığınız artar. Makro ekonomik krizlere karşı daha dayanıklı olursunuz. İş süreçlerinizi kolaylaştırır. Üretim kapasitenizi tam kullanarak birim maliyetlerinizi düşürürsünüz. Rakiplerinizin küçülttüğü iç pazara bağımlı olmazsınız. Tüm pazarlarda rekabet edebilirliğiniz artar. Devalüasyona karşı korunursunuz. Uluslararası iş dünyasının bir parçası olursunuz. Diğer kültürlerle ilişkiniz size kişisel tatmin, firmanıza daha da gelişme motivasyonu sağlar. Daha çok kişiye iş sağlarsınız. Mevsimsel satışlardaki dalgalanmaları dengelersiniz. Pazarlarınızı çeşitlendirerek riski dağıtırsınız. Teknolojinizi ve inovasyon/ yenilikçilik kapasitenizi sürekli artırma imkânına sahip olursunuz. Ürünlerinizin yaşam süresi uzar. Markanızı diğer ülkelerde tanıtırsınız” şeklinde açıklandı. İhracat yapmadaki pratik bilgiler: “Uluslar arası rekabet gücüne sahip firmaların sayı olarak artması ve nitelik olarak gelişmesi ancak küresel rekabet açısından bilgi donanımı tam, nitelikli insan kaynaklarının varlığı ile mümkün olabilir. İhracat, tanıtımdan fiyatlandırmaya, sözleşme hazırlamadan ambalajlamaya kadar pek çok farklı alanda donanım sahibi olmayı gerektirmektedir. Özellikle ihracata yeni başlayan firmaların ihracatın çeşitli aşamalarında gerekebilecek pratik püf noktalarına ve dış ticarette uygulanan ulusal ve uluslararası prosedürlere ilişkin konularda kapsamlı bilgilere erişebilme imkânı bulması, firmaların rekabet gücünü geliştirmek bakımından hayati nitelik taşımaktadır. Müşteri bulma ve tanıtım, dağıtım kanallarının kurulması, fiyatlandırma, sözleşme yapma, ihracat prosedürleri gibi ihracatla ilintili pek çok alanda Merkezimiz tarafından yapılan çalışmaların derlendiği Pratik Bilgiler bölümünde ayrıca ihracat stratejisi oluşturma ve etkin işletme yönetimi gibi konularda bilgi içeren “İş Yönetim Sistemi” yayınına da ulaşmak mümkündür” denildi. Muş Ovası Gazetesi